چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

گنجینه تاریخ مرجعیت و معماری قم، فراموش شده در قلب شهر

جامع ترین اخبار تحلیلی سئو را در این مرجع خبری بخوانید.

گنجینه تاریخ مرجعیت و معماری قم، فراموش شده در قلب شهر

۳۰۶ بازديد

گنجینه تاریخ مرجعیت و معماری قم، فراموش شده در قلب شهر https://online-mag.ir/2021/03/گنجینه-تاریخ-مرجعیت-و-معماری-قم،-فرامو/ مجله آنلاین Sat, 13 Mar 2021 09:21:11 0000 مجله هنری و فرهنگ https://online-mag.ir/2021/03/گنجینه-تاریخ-مرجعیت-و-معماری-قم،-فرامو/ مجله آنلاین / قم خانه تاریخی 1000 متری آیت الله العظمی فاز کومی ، یکی از مهمترین آثار معماری مدرن کوم ، اکنون بسیار نابود شده است و هیچ تصمیم قطعی برای خرید آن توسط نهادهای دولتی گرفته نشده است .. رضا فیض در مصاحبه با مجله آنلاین در مورد خانه تاریخی آیت الله میرزا …

مجله آنلاین / قم خانه تاریخی 1000 متری آیت الله العظمی فاز کومی ، یکی از مهمترین آثار معماری مدرن کوم ، اکنون بسیار نابود شده است و هیچ تصمیم قطعی برای خرید آن توسط نهادهای دولتی گرفته نشده است ..

رضا فیض در مصاحبه با مجله آنلاین در مورد خانه تاریخی آیت الله میرزا محمد فیض قمی ، گفت: موقعیت این خانه از چندین جنبه تأثیر اجتماعی ، حقوقی ، تاریخی و … قابل بررسی است.
وی گفت كه مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد فاز كمی در آن زمان یكی از سه مرجع محسوب می شد و دارای مقام كامل ، مقبولیت عمومی و اختیار كامل بود. وی یکی از بزرگترین مراجع تاریخ شیعه مدرن به شمار می رود.

وی در ادامه گفت که وی اولین بنیانگذار سمینار معاصر Com است. وی پس از تحصیلات مقدماتی در سال 1293 هجری قمری در کام ، در سال 1317 هجری قمری به نجف اشرف رفت و از محضر علمایی مانند آکوند کوراسانی بهره برد. در سال 1323 برای بهره گیری از وجود آیت الله بزرگ دریا ، صاحب مدرسه سامارا ، به شهر رفت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. همه اساتید نجف اشرف ، از جمله شش مقام برجسته. پس از اخذ سند اجتهاد از به ویژه مرحوم میرزا سلاژ ، از اجتهاد اجازه گرفت.
حالات فاز: آیت الله فاز به پدرش گفت كه مرحوم میرزا موافقت نمی كند به كوم برود و در مورد مشكلات از جمله ملاقات با مادرش صحبت كرد و او نیز راضی بود و مرحله سرقت شده به كوم آمد و در شهر مستقر شد. هنگامی که او به Com رسید ، آنها به دنبال مکانی مناسب برای زندگی بودند. زیرا خانه اقتدار باید شرایط ویژه ای برای بازدیدهای عمومی ، جلسات و غیره داشته باشد. خادم او صاحب خانه را معرفی کرد ، که دارای چندین فضای داخلی ، مخزن ، زیرزمین و غیره بود ، اما گفت هیچ کس به دلیل شایعات داشتن اجنه در خانه به خانه نرفته است. اما آنها تصمیم گرفتند این خانه را براساس خوابهایی که دیده اند خریداری کنند.

نوه آیت الله العظمی فاز کومی گفت: مرحوم فاز كمی با توجه به اینكه مدرسه فیزیك در آن زمان پس از حضور در Com در آنجا بود ، به انباری در كنار حرم و غیره تبدیل شده بود ، همه این موارد اضافی را حذف و این مدرسه عظیم را مرمت كرد. پس از این ، آنها به مدرسه خان رفتند. فعالیت های احیای وی در سمینارهای Com دنبال شد ، و همچنین احساس کرد برای توسعه این فعالیت ها باید از دانشمندان بزرگ کمک بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از علما در این خانه بودند و تصمیمات مهمی در این خانه اتخاذ می شد خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله فازی کومی از همان خانه نامه ای به مرحوم شیخ عبدالکریم حائری اراک ارسال کرد ، وی مرا به قم دعوت کرد. بعداً ، در سفر به مشهد در شاه ، بار دیگر خاطره نویسی کرد و از طریق امام جمعه حرم مطهر ، میرزا حسن بورگای ، شخصاً به شیخ عبدالکریم حائری نامه نوشت. پس از حضور در کام ، شاه جمال فعلی نیز آمد برای برداشتن مرحوم حائری. در آن زمان آنها مرحوم حائری را به جماعت حرم دعوت نمی کردند ، به شیخ ادای احترام نمی کردند و به عنوان یک حرکت استراتژیک و مهم در حرم نماز می خواندند. اینها مسائل تقوا و عظمت علمایی است که این سنتهای خوب را به یاد می آورند.

وی اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی فاز کومی سال 1333 ق ، اولین قله خفگی در پفلاوی ، به دلیل موقعیت و درهای متعدد این خانه ، در این خانه روزه گرفت. مردم به طور مخفیانه در این آیین ها شرکت می کردند و بیش از یک قرن است که مراسم روزه داری در این خانه برگزار می شود.

وی با ذکر سابقه عزاداری توسط مرحوم آیت الله العظمی محمد فاز کومی و فرزندش آیت الله مدی فاز کومی ، گفت: 101 سال گذشته ، در غیاب وی ، یک جلسه دعا برای کرونا تحت شرایط محدود برگزار شد.
فاز گفت: باز شدن یک درب بیش از 15 اتاق را بهم متصل می کند که 6 خانه را نیز بهم متصل می کند. در زمان قحطی پس از جنگ جهانی دوم ، آیت الله فاز مخفیانه آرد و نان تازه را با کمک یک نیکوکار در زیرزمین خانه برای فقرا توزیع کرد.
وی با اشاره به اینکه مساحت این خانه 358 متر مربع است و طبق میراث فرهنگی این خانه بیش از 200 سال قدمت دارد و متعلق به حاکم قم است ، خاطرنشان کرد: این خانه دارای چهار مخزن است و چهار زیرزمین وجود دارد. هنگامی که خانه فاقد سرویس بهداشتی بود و خانه دارای دو سرویس بهداشتی بود ، با کشف حجاب ، زنی از درب مخفی به خانه آمد و از این حمام ها استفاده کرد. در طی جنبش Homey و حمله 6 ژوئن به مدرسه فیزیکی ، بسیاری از مجروحان برای درمان به خانه آورده شدند.

حالات فاز: دکتر محمد تگی فاز یکی از برجسته ترین پزشکان مدرن کام و فرزند خواهر آیت الله العظمی زنده بود. روش. جالب است که او گاهی مجبور می شد بیمار را به نام دیدن مرحوم فیض بزرگ درمان کند.
وی با اشاره به اینکه این خانه پس از درگذشت مرحله آیت اللهی در اختیار وراث قرار گرفت ، گفت: این خانه طبق قوانین شرع متعلق به وراث است و مرحوم آیت الله مدی فاز یکی از این وراث است. زندگی این دو جهان متدین علی رغم داشتن پول زیاد بسیار سخت و سخت بود و هیچ زندگی ای نداشتند. به همین دلیل ، آنها پولی برای خرید سهام سایر وراث نداشتند. ما بعد از خرید مرحوم آیت الله برویردی با حمایت مالی همه وراث و خرید سهام دیگران ، به این سمت رفتیم.

وی با تأکید بر اینکه این خانه سه مکان میراثی محسوب می شود ، آن را به شرح زیر تعیین کرد: این خانه یک میراث قانونی و قانونی با اقتدار بزرگ و جنبش علمی است و به دلیل قدمت یک میراث فرهنگی و تاریخی محسوب می شود. همچنین میراث داران وجود دارد.

وی گفت: مراجع بزرگ وارد این خانه شدند. این خانه باید حفظ شود زیرا آیت الله العظمی پای خرچنگ ، ​​ماراسینا جافی ، فاضلان کارانی ، نوراحمدی و دیگران بارها از این خانه بازدید کرده و جلسات مهم را در آنجا برگزار کرده اند.

وی اظهار داشت: “از طرف دیگر ، با توجه به اهمیت موقعیت تاریخی این خانه و این واقعیت که در حال حاضر هیچ خانه ای وجود ندارد که تاریخ معماری Kom را نشان دهد ، این خانه نیاز به بازسازی و مراقبت دارد و باید از آن محافظت شود. این خانه بسیار موزه ای نوسازی شده است. »این خانه موزه ای کامل و کامل است که در مورد معماری مدرن ایران بحث می کند که برای نسل جوان بسیار جذاب است.

وی در مورد مسائل حقوقی این خانه گفت: “این خانه همچنین دارای شخصیت حقوقی است که وراث در حال حاضر در این خانه مشترک هستند.” من ارث خود را به روزه داری و روزه اختصاص دادم ، اما مجبور شدم کمک های دیگر وراث را پرداخت کنم و آنها نیز حق دارند از این خانه به این ترتیب خارج نشوند و آنها حق دارند با این حال ، ما استدلال می کنیم که این آیه به دلیل جایگاه معنوی و تاریخی عالی حفظ شده است و این آیه مرجع بزرگی بود. از طرف دیگر ، مشکل عدم امکان خرید سهام دیگران نیز وجود دارد ، بنابراین لازم است که از این نقطه نظر به مشکل نگاه شود و تا آنجا که ممکن است از آن محافظت شود.

حالات فاز: قبل از فوت فاز آیت الله ، 1.5 دانگ از خانه به مادرم رسید و ما آن را تقدیم کردیم. بقیه وراث ممکن است تمایلی به این کار نداشته باشند و نمی توانند موانعی برای آنها ایجاد کنند. امیدوارم آنها میراث غربی این ملک را حفظ کنند. من همچنین می خواهم به خوبی از این بیت استفاده کنم.

انتهای پیام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.