دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

ماجرای احیای پیرمردی که مرده بود

جامع ترین اخبار تحلیلی سئو را در این مرجع خبری بخوانید.

ماجرای احیای پیرمردی که مرده بود

۳۲۸ بازديد

ماجرای احیای پیرمردی که مرده بود https://livemag.ir/2021/01/ماجرای-احیای-پیرمردی-که-مرده-بود/ https://livemag.ir/2021/01/ماجرای-احیای-پیرمردی-که-مرده-بود/#respond مجله زنده خبری Mon, 11 Jan 2021 08:57:38 0000 اقتصادی https://livemag.ir/2021/01/ماجرای-احیای-پیرمردی-که-مرده-بود/ پتروشیمی آبادان در سال 1969 متولد شد. وی در خانواده صنایع پتروشیمی ایران و همچنین در خانواده صنایع تحت نظارت صندوق بازنشستگی کشوری بزرگسال محسوب می شود. این املاک عمومی است و دارای 1100 کارمند رسمی و پیمانی و حدود 300 کارگر قراردادی است. با در نظر گرفتن خانواده های این افراد می توان گفت …

پتروشیمی آبادان در سال 1969 متولد شد. وی در خانواده صنایع پتروشیمی ایران و همچنین در خانواده صنایع تحت نظارت صندوق بازنشستگی کشوری بزرگسال محسوب می شود. این املاک عمومی است و دارای 1100 کارمند رسمی و پیمانی و حدود 300 کارگر قراردادی است. با در نظر گرفتن خانواده های این افراد می توان گفت که این مجموعه به تنهایی نان حدود 5000 نفر را تأمین می کند.

پیرمرد دو سال پیش در اوایل تابستان سکته کرد. در تاریخ 28 ژوئیه 2016 ، کمی بعد از ساعت 11 شب ، یکی از مخازن بنزین 600 واحد پتروشیمی آبادان دچار سانحه شد. گاز به سرعت به واحد مجاور نشت کرد و لحظه ای چشم پیرمرد در آتش فرو رفت. شاهدان این حادثه به مجله زنده خبری گفتند: «یکی از تکنسین هایی که با شروع نشت گاز قصد بستن شیر ورودی گاز به مخزن آسیب دیده را داشت ، به دلیل فشار به ستون کنار مخزن برخورد کرد و ساعت ها در وسط آتش ماند. مرد دیگری که هنگام اجرای کار در محل کار بود ، با جسد سوخته خود سعی کرد از آتش فاصله بگیرد. گلوله آتشین در فاصله چند متری منطقه آمد و روی زمین افتاد. همکارانش آتش را که تمام تنش ها را پوشانده بود خاموش کردند و او را به بیمارستانی در اهواز منتقل کردند. »

ساعت های دردناکی طول می کشد تا تعداد کشته ها به دو نفر برسد. پس از آتش سوزی ، چیزی بیش از چند استخوان سوخته درست از مخزن از بدن مقتول باقی نماند. 18 نفر دیگر زخمی شدند و 22 تیم نجات از سراسر استان برای کمک به آنجا آمدند ، اما بعد از طلوع آفتاب فردا ، هنگامی که التهاب فروکش کرد ، کل بلوک 600 از مدار خارج شد.

مهندس بهروزان ، مدیر بخش عملیات شرکت پتروشیمی آبادان درباره این حادثه به مجله زنده خبری گفت: “هیچ حادثه صنعتی وجود ندارد که عوامل فردی در آن دخیل نباشند. ضخامت مخازن و لوله های صنعتی در واحد پتروشیمی باید به طور منظم بررسی شود. وی افزود: “اگر ضخامت مخزنی كه آسیب دیده بود به درستی بررسی و در تحقیقات پیش از حادثه گزارش شده بود ، آتش سوزی رخ نمی داد.”

24 ساعت پس از شروع آتش سوزی ، در ساعت 11 شب 29 ژوئیه 2016 ، دشوار است که بگوییم پیرمرد می تواند بلند شود یا نه. علوی ، مدیرعامل فعلی پتروشیمی آبادان که در زمان حادثه از مدیران ارشد واحد نیز بود ، گفت: «تولید اصلی پتروشیمی آبادان انواع PVC است. تولید پی وی سی به ماده دیگری به نام VCM نیاز دارد که از گاز استخراج می شود. بدون VCM ، پتروشیمی عملا تعطیل است و واحد پتروشیمی آبادان آسیب دیده اصلی ترین تولید کننده VCM این پتروشیمی است. “برآوردهای اولیه نشان می دهد که با قیمت های 1997 ، پتروشیمی ها تنها در چند ساعت آتش سوزی 70 میلیارد تن فولاد از دست داده اند.”

آقای رضایی ، مدیر روابط عمومی پتروشیمی آبادان نیز گفت: “پتروشیمی آبادان دارای مجوز از یک شرکت آمریکایی است. بیشتر تجهیزات آن باید از خارج از کشور تهیه شود و تحت تحریم های جامع قرار دارد. تولید داخلی تجهیزات به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد و رعایت استانداردها بسیار مهم است. این شرکت آمریکایی به مکاتبات مدیران پتروشیمی پاسخی نداد و از طرف دیگر این واحد صنعتی در سالهای گذشته بیش از سودآوری خود ضرر کرده است. “هیچ پولی ، هیچ شرکتی وجود نداشت و بدهی های قبلی ، از پول مواد غذایی گرفته تا آب و فاضلاب ، روی هم انباشته شده بود.”

صنعت پتروشیمی دستخوش تغییرات مدیریتی شده است. از زمان حادثه تا پایان همان سال ، سه مدیر در پتروشیمی تغییر کردند. تغییر مدیران و آمدن سرپرستان یکی پس از دیگری بازسازی را با مشکل روبرو کرد. برنامه تجدید ساختار هنوز مشخص نبود و این شرکت در حال پرداخت بدهی بیشتر برای پرداخت حقوق کارمندان خود بود و با وام های کلان ، فروش برخی محصولات جانبی و سهام در یکی از شرکت های تابعه ، آشفتگی ها تا پایان دنیا ادامه پیدا نکرد. .

در ماه مه 1998 ، سرانجام تیم جدیدی برای بازسازی کارخانه پتروشیمی تشکیل شد. مهندسان با سابقه طولانی در صنعت پتروشیمی با خرید مقادیر اندک VCM از سایر پتروشیمی ها به طور موقت برخی واحدهای پتروشیمی را راه اندازی می کنند. پس از ماه ها مکاتبه ، مشخص شد که برای بازیابی 600 واحد غیرممکن است به چیزی غیر از توان داخلی اعتماد کنیم. طراحی مجدد تجهیزات سوخته آغاز شده است. سران جدید پتروشیمی تصمیم گرفتند که پیرمرد را احیا کنند. 250 میلیارد تن هزینه شده است. بازسازی به صورت شبانه روزی انجام می شود. مخازن و اتصالات و بسیاری دیگر از تجهیزات که در آتش از بین رفته بودند ، باید بازیابی شوند. آنچه که مانده بود باید دوباره تحت فشار قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که می توان به آنها اعتماد کرد.

البته بازسازی کار چندان آسانی نیست. یک روز سیل از کار افتاد ، روز دیگر تاج فوران کرد ، اما پتروشیمی آبادان سرنوشت نوار هفت را تماشا می کرد. اگر شرکت از چرخه سودآوری فاصله بیشتری داشت ، وامها و بدهیهای جمع شده در وضعیت بحرانی قرار می گرفت. اگر او نمی توانست هزینه نیروهای توافق شده را بپردازد ، اعتراضات کارگران آغاز می شود و ممکن است ظرف یک هفته وضعیت او بدتر شود.

این پتروشیمی 103 میلیارد تن ضرر جمع کرده است. شرکت بیمه هنوز میزان خسارت ناشی از آتش سوزی را که بین 120 تا 130 میلیارد تن تخمین زده شده ، پرداخت نکرده است. اما سرانجام ، با مهندسی معکوس هر آنچه در کشور می توان تولید کرد و با واردات چندین برابر هزینه چیزهایی که نمی توان تولید کرد ، در ژوئن 1999 ، 600 واحد از کما خارج شد و VCM را دوباره تولید کرد.

در دوره ای که پتروشیمی آبادان درگیر احیای مجدد بود ، علاوه بر زیان انباشته قبلی و وام ها و بدهی های بعدی ، نزدیک به 300 میلیارد تن به دلیل توقف تولید ضرر کرد. با این حال ، این شرکت پس از 60 ماه ضرر در ماه اکتبر سودآور شد.

وی افزود: با تلاشی که برای بازسازی 600 واحد انجام داده ایم و در واقع با کل توانبخشی پتروشیمی آبادان ، اکنون می توان گفت پمپ های مورد نیاز واحد که با کمک مهندسی معکوس ساخته و نصب شده اند ، 100 درصد خودکفا هستند. مهندس حیرآبادی ، معاون تولید گفت. به صد رسیدم. پتروشیمی آبادان به دلیل موقعیتی که در صنعت پتروشیمی کشور دارد ، در بسیاری از مناطق شکننده است و هم اکنون سایر پتروشیمی ها می توانند از تجربیات ما برای استفاده از پمپ های تولید داخل استفاده کنند. “علاوه بر این ، پتروشیمی آبادان حدود 20 درصد از کاتالیزورهای مورد نیاز را از داخل تأمین می کند که در این صورت می تواند زمینه را برای سایر پتروشیمی های کشور هموار کند.”

اول از همه ، مهم است که بدانیم چگونه پیرمرد را از خط شکنی باز دارد. آقای خیرآبادی گفت: “تغییرات مدیریتی و وضعیت ناسالم قبلی پتروشیمی باعث شده است که از بسیاری از فعالیتهای اصلی نگهداری پتروشیمی غافل شویم. وقتی تصمیم برای احیای کارخانه پتروشیمی گرفته شد ، اوضاع تغییر کرد. برای شروع ، ما یک پیمانکار در خارج از شرکت استخدام کردیم تا تمام واحدهای پتروشیمی را ضخیم کند. 55000 اندازه گیری ضخامت از تمام واحدهای پتروشیمی برای تعمیر یا تعویض لوله ها ، اتصالات ، مخازن و پمپ ها انجام شده است که به دلیل کاهش ضخامت در صورت لزوم ، ممکن است تصادفی باشد. این چیزی بود که اگر قبل از آتش سوزی با دقت انجام شود ، هزینه آنچنانی برای پتروشیمی نداشت. علاوه بر این ، ما تجهیزات محافظتی را برای همه لوله های زیرزمینی پتروشیمی نصب کرده ایم تا عمر لوله ها را افزایش داده و از حوادث دیگری که برخی واحدها را به طور موقت از ریل خارج می کند ، جلوگیری کند. “آنچه در پتروشیمی آبادان انجام شد ، زنده شدن مردگان بود!”

مهندس علوی که پس از تجربه چندین ماه سودآوری شیمیایی نفت ، از 9 اسفند 97 مدیرعامل پتروشیمی آبادان است ، قصد دارد در آینده نزدیک وضعیت را بهبود بخشد. برای ارسال بیشتر از قبل ، ما سیستم تصفیه فاضلاب پتروشیمی را به روز کردیم تا به تعهدات زیست محیطی این شرکت عمل کنیم. علاوه بر این ، ما تجهیزات را برای افزایش تولید گاز در پالایشگاه آبادان فراهم کرده ایم و اگر بتوانیم آنها را در پالایشگاه نصب کنیم ، هم می توانیم تلفات برخی از گازهای اسیدی پالایشگاه را کاهش دهیم و هم میزان تأمین خوراک کارخانه پتروشیمی را افزایش دهیم. پتروشیمی آبادان مدت بسیار طولانی با ظرفیت بسیار کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت می کند. “اکنون با مجموعه اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته ، می توان امیدوار بود که در ماهها و سالهای آینده از این سرمایه ملی بهتر استفاده شود.”

انتهای پیام

https://livemag.ir/2021/01/ماجرای-احیای-پیرمردی-که-مرده-بود/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.